BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(13)

 MINGGU 11 - VIDEO (13)




TEKS ASAL:

KESIMPULAN (BAB 5 )#JomTulisTesis 

Kita akan mula membincangkan tentang penulisan dalam bab 5 ya. Dalam bab 5 ini, kita sebenarnya mempunyai, kalau kita lihat dalam buku ini, kita mempunyai lebih kurang enam subtopik. Kalau kita lihat enam subtopik ini, kita mulakan 6.1 iaitu pengenalan. Seperti yang saya katakan sebelum ini, dalam semua bab mesti ada pengenalan dan juga kesimpulan. Namun, bab 5 kesimpulan digantikan dengan penutup. Jadi, pengenalan bab ini kita macam menghuraikan apa yang yang terkandung dalam bab 5 ini. Seterusnya, kita akan membincangkan tentang rumusan. Bahagian rumusan ini, sebenarnya kita tengok berapa jumlah objektif kita. Sekarang ini kita ada dua objektif. Jadi, dalam rumusan maknanya, kita akan membincangkan dalam dua perenggan sahaja. Tidak perlu banyak perenggan. Sebab rumusan ini kita sudah bincangkan dalam bab 4. Jadi, tidak perlu panjang lebar. Jadi, kita mempunyai perenggan 1, perenggan 2. Jadi, maknanya sekarang kita rumuskan tentang menganalisis wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat Melayu. Letak dalam satu perenggan. Kemudian, kesan menganalisis wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat Melayu dan kalangan pelajar sekolah rendah dalam perenggan kedua. Jadi, ingat ya, dalam rumusan ini kita tidak perlu lagi nak tulis tentang apa data yang kita dapat, berapa orang sampel, apa semua tu. Kita cuma letak apakah keputusan kajian tapi dengan cara rumusan. Maknanya secara ringkas sahaja. Namun, jika kajian kita berbentuk kualitatif, maknanya dalam rumusan ini letaklah data keputusan itu sahaja. Jadi, bukanlah data awal yang kita peroleh, tetapi data keputusan akhir sahaja. Iaitu kita boleh letak dalam penomboran. Jadi dalam rumusan ini, ingat ya, ringkas dan rumusan ini tidak boleh sama dengan rumusan dalam bab 4. Tidak boleh sama. Kena berhati-hati di situ ya. Seterusnya kita masuk kepada implikasi. Implikasi ini ialah apakah implikasi kajian ini. Tentang keputusan kajian, yang awak dapat peroleh ini. Apakah implikasi dia. Memberi manfaat kepada siapa. Jadi, awak kena senaraikan dalam bentuk perenggan juga. Jadi, pastikan bahawa implikasi ini agak berbeza dengan apa yang awak tulis dalam kepentingan kajian. Jadi, yang inilah kita lebih terperinci lagi. Contohnya, kalau kita nampak kepentingan kajian itu dalam kalangan masyarakat keseluruhannya. Jadi, dalam implikasi itu siapa. Golongan pelajar sekolah rendah sahaja ke, pelajar istimewa ke, pelajar sekolah. Jadi, kita perincikan dengan lebih teliti. Kemudian, kita masuk 5.4 ya. 5.4 ini kebaharuan. Okay, ini perkara yang baharu ya. Perkara yang baru. Biasanya tesis jarang kita dapat lihat tentang subtopik ini. Tetapi kita perlu wujudkan subtopik ini kebaharuan. Apa kebaharuan ini. Dalam bahasa Inggeris ialah novelty. Jadi novelty ini penting ya. Di mana kita akan menunjukkan apa perkara baru yang kita peroleh, yang kita dapat setelah kita lakukan kajian, kita dapat keputusan kajian. Apa kebaharuannya. Kalau kita lihat dalam kita punya kajian ini, di sini contohnya. Jadi contohnya dalam animasi. Dalam animasi Cerita Rakyat Melayu ini, ia diterbit oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. contohnya, diterbit tahun 2020. Baru sahaja diterbitkan, maknanya tak ada siapa yang boleh buat kajian. Jadi, awaklah orang pertama yang buat kajian ini. Dan juga contohnya sekarang, skrip animasi ini memang lah perkara baru. Skrip animasi ini diberi pendapat oleh pelajar sekolah tentang pandangan dia tentang skrip animasi. Perkara baru juga. Jadi, perlu dihuraikan dalam satu perenggan sahaja tentang apakah pembaharuan yang terdapat dalam kajian awak ini. Jadi, huraikan dalam satu perenggan ya! Tentang skrip animasi itu dan juga tentang kesan dia, bagaimana pelajar sekolah rendah dapat memberi pendapat tentang skrip tersebut. Okay, 5.5 ialah cadangan. Ini cadangan biasanya terkadang pelajar dia buat silap ya dia buat salah sikit jadi yang ini awak boleh buat dalam bentuk subtopik. Jangan letak macam contoh ada pelajar dia pergi letak perkataan subtajuk dia metodologi kemudian dihuraikan dia angkat ke bawah dia cadangkan dari segi metodologi ubah. Ini tidak jelas ya. Jadi apa perlu awak buat jangan letak yang macam ni. Awak kena cadangkan tajuk dia jadi kalau contohnya ini kajian ini wacana tekstual animasi cerita rakyat okey, jadi awak boleh cadangkan ya dalam siri animasi cerita rakyat ni ini juga mengandungi lirik lagu ataupun lagu cerita rakyat jadi awak boleh cadangkan kajian tentang lirik lagu animasi cerita rakyat jadi bawah ni awak perlu buat huraian-huraian tentang apa yang dimaksudkan yang ini okey barulah ini awak cadangan awak lebih fokus daripada awak letak satu perkataan sahaja itu tidak berfokus. Jadi itu baru satu kemudian 5.5.2 awak cadangkan yang lain lagi. Mungkin daripada skrip animasi cerita rakyat tu awak boleh buat maknanya cadangan kajian kepada kanak-kanak yang berumur 7 tahun untuk mengenalpasti kata kerja ataupun kata adjektif dalam skrip animasi cerita rakyat itu bendanya kita letak seluruh ayat tu kene beri huraian apa dia macam mana kajian itu dijalankan. Okey yang untuk cadangan ini kita letak minima 3 okey dan maksimum kita letak 5 kerana kadang-kadang ada pelajar letak 1 sahaja. Jadi 1 sahaja menunjukkan bahawa kajian awak yang sebelum ini taklah berapa penting dan sampai tak ada kajian lagi yang boleh kajian lanjutan yang kita boleh cadangkan. Jadi lebih baik kita letak minima 3 seperti yang saya kata yang saya ulang tadi letakkan tajuk jangan letak perkataan dan kemudian berikan huraian. letakkan ayat tajuk kajian, huraian. Kemudia letak tiga. Seterusnya, yang akhir ialah penutup. Yang penutup ini satu perenggan sahaja. Okay dalam satu perenggan sahaja iaitu awak kena tutup bukan sahaja Bab 5 tapi keseluruhan tesis. Jadi yang ini ya perlu diingat bahawa ini ayat awak sendiri. Tidak ada data lagi dah dalam tu, tak de rujukan dah, tak perlu ada. Ini ayat awak sendiri, awak nak tutup awak punya kajian. Dah penat buat bertahun-tahun tesis ini awak perlu tutup. Ini ayat sendiri lah. Ayat yang tentang kajian awak. Jadi keseluruhan Bab 5 ini biasanya lapan hingga 10 halaman. Tidak perlu panjang kerana kalau dilihat pengenalan ringkas sahaja, dan juga penutup baru seperenggan seperenggan, baru satu halaman, yang lain sahaja huraian. Ini lebih kurang. Lebih kurang dia punya halaman ya. Jadi jangan lebih-lebih. Sebab ada didapati pelajar dia letak sampai 20 halaman, tak tau apa yang dia letak. Kadang-kadang jadi yang banyak sangat halaman tu sebab rumusan ini. Dia pergi copy paste daripada Bab 4 ataupun huraian yang dia ada ni entah mana yang dia dapat pula, dia letak pulak rujukan tiba-tiba. Ingat, dalam rumusan ni dah tak perlu ada rujukan lagi dah. Tak perlu dah sebab kita nak merumuskan. Kalau rujukan-rujukan ni kita dh ada letak dalam Bab 4. Jadi tak perlu ada rujukan lagi dah dalam ini. Implikasi ni pun tak perlu ada rujukan dah. Malah kebaharuan ini pun dah tak perlu ada rujukan, cadangan pun tiada. Sebab Bab 5 ni kebanyakannya kita nak simpulkan keseluruhan kajian yang kita telah jalankan. Okay.



TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:

CONCLUSION (CHAPTER 5) #JomTulisTesis 

We will start discussing the writing in chapter 5 yes. In chapter 5, we actually have, if we see in this book, we have approximately six subtopics. If we see these six subtopics, we start 6.1 which is the introduction. As I said before, in all chapters there must be introductions as well as conclusions. However, chapter 5 conclusions are replaced by cover. So, the introduction of this chapter we describe what is contained in this chapter 5. Next, we will talk about the formulation. This part of the formulation, in fact we see how much our objectives are. Now we have two objectives. So, in the formulation of its meaning, we will discuss in two paragraphs only. There doesn't have to be a lot of paragraphs. The reason for this formula we are already discussing in chapter 4. So, there is no need for length to width. So, we have paragraph 1, paragraph 2. So, meaning now we summarize analyzing the textual discourse of the animated script of the Malay folk story. Place in a paragraph. Later, the effect of analyzing the textual discourse of the animated script of the Malay people's story and among primary school students in the second paragraph. So, remember yes, in this formula we no longer need to write about what data we get, how many people sample, what all that. We just put what are the results of the study but in a summary manner. The meaning is brief only. However, if our study is qualitative in shape, its meaning in this formula puts the data on that decision alone. So, it's not the initial data we get, but the final results data alone. That is, we can put it in numbering. So, in this formulation, remember yes, this brief and formula cannot be the same as the formulation in chapter 4. Cannot be the same. Be careful there yes. Next, we get into the implications. The implication is what are the implications of this study. As for the results of the study, you can get this. What are the implications of it. Benefit for. So, you should list in the form of paragraphs as well. So, make sure that these implications are quite different to what you wrote in the importance of the study. So, this one is what we are more detailed about. For example, if we see the importance of the study among the community as a whole. So, in that implication of who. Primary school students only to, special students to, schoolchildren. So, we detail more carefully. Then, we get in 5.4 yes. 5.4, this is conspire. Okay, it's a new thing yes. New thing. Usually the thesis is rare we can see about this subtopic. But we need to create this subtopic of happiness. What this happiness is. In English is a novelty. So, this novelty is important yes. Where we are going to show what new things we get, which we get after we do the study, we get the results of the study. What a renewal. If we see it in we have this review, here for example. So, for example in animation. In this Cerita Rakyat Melayu's animation, it was published by Dewan Bahasa dan Pustaka. for example, it has been published in 2020. It has just been published, meaning that, there's no one can do research. So, you are the first person to do this research. And also for example, this animated script is indeed a new thing. This animated script was given an opinion by the school student about his views on the animated script. This is the new thing too. So, it is necessary to describe in only one paragraph about what innovations are found in this study of yours. So, just explain in one paragraph! About the animated script and also about the effect on him, how primary school students can give an opinion about the script. Okay, in 5.5 it is a suggestion. This is a suggestion that sometimes students make mistakes he did a little wrong so this one you can do in subtopic form. Do not put as an example there is a student he went to put the word subtitle he methodology then described he lift down he suggested in terms of methodology change. This is not clear. So what you need to do is not put something like this. You have to suggest the title so if for example this study is textual discourse animated folklore okay, so you can suggest yes in this animated series of folklore also contains song lyrics or folklore songs so you can suggest a study on the lyrics of folklore animated songs so Below you need to make a description of what this means okay then this is your suggestion you are more focused than you put one word alone it is not focused. So that's just one then 5.5.2 you suggest another one. Maybe from the animated script of the folklore you can make the meaning of the study proposal to 7-year-old children to identify the verbs or adjectives in the animated script of the folklore is the thing we put the whole sentence here to give a description of what the study was conducted . Okay, for this proposal we put a minimum of 3 okay and a maximum of 5 we put because sometimes there are students who put only 1. So only 1 shows that your previous study is not as important and until there is no further study that can be further research that we can suggest. So we better put a minimum of 3 as I said I repeated earlier put the title do not put the word and then give a description. Put a sentence of the title of the study, a description. Then place three. Next, the last one is the cover. The cover is one paragraph only. Okay in one paragraph only that you have to cover not only Chapter 5 but the whole thesis. So, this one keep in mind that this is your own sentence. There is no more data in it, no reference, no need. This is your own sentence, you want to close you have a study. Tired for many years doing this thesis, this thesis you need to close. This is the verse itself. A sentence about your study. So, the whole of this Chapter 5 is usually eight to 10 pages. It does not need to be long because if you look at the brief introduction only, and also the closing of a paragraph, there were just one page, only another is description. This is more or less. More or less about the pages. So, do not overdo it. Because there are students he puts up to 20 pages, do not know what he puts. Sometimes there are so many pages because of this summary. He went to copy and paste from Chapter 4 or the description he had, no matter where he got it, he suddenly put a reference. Remember, in this summary there is no need for a reference anymore. No need because we want to summarize it. If we have these references, we have them in Chapter 4. So, there is no need for any references in this. This implication does not even need a reference. Even this novelty does not need a reference, no suggestions. Because most of Chapter 5 we want to summarize the whole study that we have conducted. Okay.



RUJUKAN: 

Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 10. Kesimpulan (Bab 5) #JomTulisTesisDiakses pada 8 Januari 2021 melalui pautan https://www.youtube.com/watch?v=KRrs_--kW8w





KEHADIRAN MINGGU 11
(AIN NUR MARYAM BINTI MOHAMAD 195376)

Comments