BBN3402SATU2020: MINGGU11 QUOTATION(4)

 MINGGU 11 - QUOTATION(4)



AIN NUR MARYAM BINTI MOHAMAD
195376



1. Teks asal: I can see your eyes that you are a kind person. 

Terjemahan Melayu: Saya boleh melihat melalui pandangan mata awak bahawa awak adalah orang yang baik hati. 

Bukti: Lirik lagu (Keluarga) 

Saya berasa puas hati 

Menolong ibu bapa setiap hari 

Bermula di pagi hari 

Sehingga malam nanti 



2. Teks asal: A friend is when she/he understands you no matter how difficult you try to explain the situation. 

Terjemahan Melayu: Seorang sahabat adalah ketika dia memahami anda tidak kira betapa sukarnya untuk anda berusaha menjelaskan sesuatu keadaan itu. 

Bukti: Lirik lagu (Saya yang Istimewa) 

Kawan-kawan semua 

Inilah saya yang istimewa 

Saya sentiasa berusaha 

Menjadi insan yang berguna 



3. Teks asal: A good friend is when she/he is not being judgemental towards you. 

Terjemahan Melayu: Seorang sahabat yang baik adalah ketika dia tidak bersikap menghakimi atau menilai sesuatu perkara tentang diri anda. 

Bukti: Lirik lagu (Saya yang Istimewa) 

Saya yang istimewa 

Bersikap baik sesama manusia 

Saya dilihat berlainan rupa 

Semangat positif dikongsi bersama 



4. Teks asal: No matter how ready you are to face the world, the world will always try to make you feel challenge. 

Terjemahan Melayu: Tidak kira betapa bersedianya anda untuk menghadapi dunia, dunia akan sentiasa membuatkan anda rasa tercabar. 

Bukti: Lirik lagu (Diri) 

Saya belajar setiap masa
 
Sifat sabar diambil kira 

Dugaan besar selalu ada 

Dikongsi bersama keluarga 



5. Teks asal: I am willing to share what I have with others. 

Terjemahan Melayu: Saya bersedia berkongsi apa sahaja yang saya ada bersama orang lain. 

Bukti: Lirik lagu (Saya yang Istimewa) 

Saya yang istimewa 

Dilihat orang setiap masa 

Kasih sayang dikongsi bersama 

Abang kakak dan adik serta ibu bapa 



6. Teks asal: What I have today will not be mine if I am not honest. Be honest in everything that you do. 

Terjemahan Melayu: Apa yang saya miliki pada hari ini tidak akan menjadi milik saya sekiranya saya tidak bersikap jujur. Jujurlah dalam semua perkara yang anda lakukan. 

Bukti: Lirik lagu (Diri) 

Baik hati nurani 

Kuatkan jati diri 

Mulia peribadi 

Perasaan tenang tidak terperi 



7. Teks asal: Be kind. Be honest. Work hard and do you best. 

Terjemahan Melayu: Jadilah seorang yang baik. Jadilah seseorang yang bersikap jujur. Bekerja keras dan lakukan yang terbaik. 

Bukti: Lirik lagu (Diri) 

Saya seorang yang baik hati 

Jujur dan ikhlas di dalam diri 

Saya belajar berdikari 

Menolong orang setiap hari 



8. Teks asal: I am full of emotions but my emotions will not give negative impacts towards others. 

Terjemahan Melayu: Saya penuh dengan emosi tetapi emosi saya tidak akan memberi kesan negatif kepada orang lain. 

Bukti: Lirik lagu (Saya Tahu) 

Hati saya siapa yang tahu 

Saya sendiri jadi keliru 

Ingin menangis seperti selalu 

Air mata keluar menderu 



9. Teks asal: Although I am emotionally challenged but I will try my best not to make you feel burden. 

Terjemahan Melayu: Walaupun saya menghadapi cabaran dari segi emosi tetapi saya akan berusaha sedaya upaya untuk tidak membuatkan anda rasa terbeban. 

Bukti: Lirik lagu (Saya Tahu) 

Saya cuba memahami 

Diri saya sendiri 

Mengapa jadi begini 

Ayah dan ibu susah hati 



10. Teks asal: My parents will be happy when I am a better person. 

Terjemahan Melayu: Ibu bapa saya akan gembira apabila saya menjadi orang yang lebih baik. 

Bukti: Lirik lagu (Keluarga) 

Ibu bapa yang disayangi 

Saya tetap berhati-hati 

Menjaga budi pekerti 

Keluarga saya yang dicintai


RUJUKAN: 

Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes for you...for us... Terengganu: Penerbit UMT.


200 Quotes for you...for us... 



Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.

Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi


KEHADIRAN MINGGU 11


(AIN NUR MARYAM BINTI MOHAMAD 195376)




Comments