BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(4)

 



TEKS ASAL


TEKS TERJEMAHAN


Banh Mi 

⭐⭐⭐⭐⭐ 84 Penilaian | 59 Ulasan | 14 Gambar 

Sandwic Vietnam, disaluti dengan ayam dan sayur acar. Suami saya bekerja kebanyakannya di restoran Vietnam, Beliau sering membawa pulang sandwic yang sangat sedap. Akhirnya saya berusaha membuatnya, dan mendapati bahawa resipi yang saya gunakan lebih baik daripada restoran, terutamanya kerana saya menggunakan dada ayam dan ramuan yang lebih segar. Saya juga suka sayur acar lalu saya pastikan sayur itu diletakkan dalam kuantiti yang banyak. 



Bahan – bahan 

⬜ ½ cawan cuka beras 

⬜ ¼ cawan air 

⬜ ¼ cawan gula putih 

⬜ ¼ cawan lobak, potong setebal 1/16 inci batang mancis 

⬜ ¼ cawan lobak putih (daikon), potong setebal 1/16 mancis 

⬜ ¼ cawan bawang putih yang dihiris nipis 

⬜ 1 bahagian dada ayam tanpa kulit tanpa tulang 

⬜ Garam bawang putih secukup rasa 

⬜ Lada hitam tanah secukup rasa 

⬜ Baguette Perancis 1 (12 inci) 

⬜ 4 sudu besar mayonis 

⬜ ¼ cawan timun yang dihiris nipis 

⬜ 1 sudu besar daun ketumbar segar 

⬜ 1 lada jalapeno kecil - dibiji dan dipotong menjadi batang mancis setebal 1/16 inci 

⬜ 1 biji limau nipis



Cara-cara 

☑ Langkah 1 

Masukkan cuka beras, air, dan gula ke dalam periuk di atas api sederhana, didihkan, dan kacau sehingga gula larut, kira-kira 1 minit. Biarkan campuran sejuk. 


☑ Langkah 2 

Tuangkan campuran cuka yang telah disejukkan ke atas lobak merah, lobak, dan bawang ke dalam mangkuk, dan biarkan selama sekurang-kurangnya 30 minit. Toskan lebihan campuran cuka setelah sayur-sayuran diperap. 


☑ Langkah 3 

Semasa sayur-sayuran perap, panaskan ketuhar, dan pasangkan rak ketuhar sekitar 6 inci dari sumber panas. Minyak kuali dipanggang dengan ringan. 


☑ Langkah 4 

Taburkan dada ayam dengan garam bawang putih dan lada, dan panggang pada kuali panggang, putar sekali, sehingga bahagian tengah dada ayam tidak lagi berwarna merah jambu dan permukaannya berwarna coklat, kira-kira 6 minit setiap sisi. Keluarkan ayam panggang, dan potongkan sekeping kecil. 


☑ Langkah 5 

Potong baguette pada separuh panjang, dan tarik bahagian tengah roti dari bahagian baguette, meninggalkan ruang untuk diisi. Letakkan bahagian baguette di bawah ketuhar hingga bakar dibakar ringan, 2 hingga 3 minit. 


☑ Langkah 6 

Untuk menyusun sandwic bahn mi, letakkan setiap setengah baguette panggang dengan mayonis, dan isi ruang bahagian bawah roti dengan ayam panggang, hiriskan timun, lobak, bawang, dan lobak putih, daun ketumbar, dan lada jalapeno. Perah sebiji limau nipis di atasnya, dan tumiskan dengan separuh baguette yang lain. 



Fakta pemakanan 

Setiap Hidangan: 

657 kalori; protein 24g; karbohidrat 85.2g; lemak 25.2g; kolesterol 42.8mg; natrium 990mg.


RUJUKAN:

Metzstar.(2020). Banh Mi. Dicapai pada 30 Disember, 2020 dari laman web https://www.allrecipes.com/recipe/187342/banh-mi/



KEHADIRAN MINGGU 10


(AIN NUR MARYAM BINTI MOHAMAD 195376)


Comments