BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(3)

 




TEKS ASAL


TEKS TERJEMAHAN 


Jagung Keju Ba'corn

⭐⭐⭐⭐⭐ 67 Penilaian | 51 Ulasan | 39 Gambar


Jagung keju dengan taburan daging merupakan makanan ringan yang popular di Korea, ianya diperbuat daripada bacon-y yang asli, berkrim keju dan bertih jagung. Resipi asal menggunakan gabungan mayonis dan susu pekat manis, tetapi kami akan menggunakan krim tebal untuk pendekatan yang lebih ringan. Ini mungkin kali pertama sepanjang karier saya menukar resipi serta menambahkan secawan krim tebal. Dihiasi dengan bawang hijau dan ini menjadi luar biasa dengan minuman bir sejuk!






Bahan – bahan

⬜ 1(8 oz) bungkusan daging, dicincang

⬜ 2 (16 oz) bungkusan jagung manis beku, dicairkan

⬜ 4 ulas bawang putih, cincang

⬜ 1 biji bawang hijau, dihiris

⬜ 2 lada jalapeno atau lebih dengan secukupnya, potong dadu

⬜ 1 secubit garam dan lada hitam yang baru digiling secukupnya

⬜ 1 secubit lada cayenne, atau secukup rasa

⬜ 1 cawan krim tebal

⬜ 2 oz keju mozzarella yang diparut

⬜ 4 oz keju Monterey Jack yang diparut


Cara-cara 


☑ Langkah 1

Masak daging dalam kuali besi tuang 10 inci di atas api sederhana-tinggi, kacau sekali-sekala, hingga hampir garing dan lemak, 7 hingga 8 minit. 



☑ Langkah 2

Tetapkan rak ketuhar sekitar 6 inci dari sumber haba dan panaskan ketuhar 



☑ Langkah 3

Toskan jagung beku sehingga bersih ke dalam saringan. Masukkan 1/2 jagung ke kuali dengan daging. Masak dan kacau sehingga bertih jagung mula bertukar menjadi perang keemasan, 3 hingga 5 minit. Masukkan bawang putih, bawang hijau, dan jalapenos; masak sehingga sayur-sayuran mula lembut dan manis, 3 hingga 4 minit. Condongkan kuali untuk membuang sedikit lemak, menggunakan tuala kertas untuk merendamnya. 



☑ Langkah 4

Gaul dengan garam, lada hitam, dan cayenne. Tuangkan krim; kacau dan didihkan. Kacau baki jagung sehingga dipanaskan. Matikan api dan masukkan lebih kurang 2/3 keju mozzarella dan Monterey Jack. Kacau hingga sebati. Taburkan jagung dengan lebihan keju dan taburkan lada cayenne. 



☑ Langkah 5

Bakar sehingga bahagian atasnya berwarna keperangan, 5 hingga 10 minit. Sedia dihidangkan. 



Nota Masak:

Anda boleh menggoreng semua jagung, atau tidak, dalam lemak bacon pada langkah 2. 

Saya menggunakan jagung beku dengan jayanya. Sekiranya anda ingin menggunakan jagung segar, pastikan untuk mengisar, atau menggorengnya terlebih dahulu, bagi melepaskan tepung mentah. Langkah betul membakar adalah dengan tidak betul-betul memasak kaserol, jadi anda mahu jagung dimasak dengan baik pada masa itu. 

Anda boleh membuatnya lebih awal dengan menunggu hingga waktu penyediaan dengan keju. Anda juga boleh memanggangnya pada suhu 475 darjah F (250 darjah C). Gunakan Cheddar dan bukannya Monterey Jack. 


Fakta pemakanan

Setiap hidangan:

268 kalori; protein 10.6g; karbohidrat 21.9g; lemak 17g; kolesterol 54.5mg; natrium 297.9mg


RUJUKAN:

Chef John. (2020). Ba’corn Cheese Corn. Dicapai pada 30 Disember, 2020 dari laman web https://www.allrecipes.com/recipe/274640/bacorn-cheese-corn/


KEHADIRAN MINGGU 10


(AIN NUR MARYAM BINTI MOHAMAD 195376)






Comments